Een regelrechte Eyeopener

8 juni 2018 - Ruim twee weken geleden zeilden wij de korte baan wedstrijden van de North Sea Regatta nadat we eerst op en neer naar Engeland waren geracet (Blog 2). Met gemengde gevoelens sloot het team 3 dagen .......

van hard werken af met een 7e plaats van de in totaal 29 deelnemers in onze klasse. Positief is dat we enorme progressie hadden geboekt. Dit ten opzichte van de maand daarvoor gezeilde Van Uden Reco Regatta; we voelen echter de druk om in een relatief korte periode de definitieve aansluiting met de top te krijgen. 

Deze enorme uitdaging vergt veel van het zeilteam en zijn captain maar laten we zeker ook het walteam en alle fans niet vergeten, iedereen ziet de klok tikken. De meesten van het team hebben daarnaast ook nog een baan, een eigen bedrijf, doen een studie, hebben een relatie en sommigen hebben jonge kinderen die aandacht vragen. Alles vergt afstemming, discipline en er moeten afwegingen gemaakt worden om alles voor het team te kunnen geven. Succes geeft adrenaline. Wij moeten hard blijven knokken om die lekkere energieboost uiteindelijk te mogen ontvangen.

Verbeteren, verbeteren..
Vandaag is het nog 35 dagen tot de Wereldkampioenschappen beginnen en onverminderd hard werkt het team van de W36 Hubo aan verbeteringen en optimalisatie van team en materiaal. Meteen na de North Sea Regatta is de balans opgemaakt en zijn nieuwe afwegingen gemaakt. In de planning stond het Europees IRC kampioenschap in Engeland, maar na intern beraad hebben we besloten de W36 Hubo dichter bij huis te houden. Hierdoor kunnen we meer tijd reserveren voor eventuele technische aanpassingen. Ook kunnen we een 2-tal evenementen in Nederland varen waarin we ons kunnen meten met andere WK-deelnemers. Komend weekend varen we vanuit Zierikzee het Deltaweekend en volgende week zijn we in Lelystad waar we deelnemen aan de Blue Water App regatta. Diverse van onze concurrenten zullen daar ook aanwezig zijn, hartstikke goed natuurlijk!

 

Voor de camera
Naast de zorg voor het fysieke deel is het geestelijke deel minstens zo belangrijk. Om als team optimaal te kunnen functioneren is het niet alleen een zaak dat technisch alles klopt, uiteindelijk is het de teamgeest welke een voorname factor speelt in de route naar het succes. Onze teamleden en hun positie/taak op de W36 Hubo laat ik de komende blogs de revue passeren. Zij vormen een mooie mix van expertise, kracht en behendigheid, de wil om van elkaar te leren en waarin een gezonde mentaliteit overheerst! Jullie zullen overigens binnenkort het team in actie zien, TV West heeft opnames in de sportschool gemaakt en daarna hebben we al zeilende op de boot laten zien waar al die noeste arbeid toe dient.

De spiegel voorhouden
Aan mij als teamcaptain binnen dit project de fraaie taak om te blijven stimuleren, knopen door te hakken en ook nog eens tijdens het zeilen mijn eigen rol als stuurman en captain goed uit te voeren.

Dat daartoe zelfreflectie ineens heel belangrijk is,  bleek toen ik mezelf in een op de boot gemaakte video in actie zag. Het bleek hét startschot voor zelfreflectie, iets wat natuurlijk nooit verkeerd is maar deze kwam even goed binnen zeg.

Via WeTransfer ontving ik GoPro opnames die we op de W36 Hubo maakten tijdens de North Sea Regatta. ‘Even heel snel wat shots bekijken’, dacht ik alvorens de sportschool in te duiken. Twee shots, ieder ongeveer 20 seconden lang, waren meer dan genoeg om mezelf goed te laten schrikken! De captain, tijdens de briefing voorafgaand aan de race en ten tijde van de start, wie was die vent?! Ik zag iemand die te gespannen praat en stuurt, dat kon toch niet goed zijn? Een uitstraling van iemand die dag & nacht met het project en het Nederlandse zeilen bezig is, hetgeen enerzijds mooi en een voorrecht is, maar tevens iets wat een valkuil kan zijn.

Eerder gemaakte goedwillende opmerkingen van teamleden met wie ik al heel lang zeil die ik eerst niet begreep, het besef van al het harde kartrekken en de nodige moeilijke periodes binnen mijn familie, ineens viel alles op zijn plek. De videobeelden hielden mij een spiegel voor, het was een regelrechte eyeopener! ‘Ademhalen en even normaal doen Erik’, dacht ik. In de sportschool voelde ik de energie mijn lijf binnenstromen. Het besef dat het teamsucces mede komt zodra ik normaal ademhaal, deed mij ontzettend goed.

De registers volop open
De komende tijd is het zaak om hoofdzaken van bijzaken te scheiden, vastleggen welke aanpassingen we nog (kunnen) doen en het team zich zo optimaal mogelijk te laten voorbereiden.

We blijven op en rond de W36 Hubo alle registers opentrekken en zoeken de juiste toetsen. Dat ondervonden we ook weer het afgelopen weekend. Een iets andere trim van de zeilen, een iets aanpaste hellingshoek van het schip, nadat uit alle data bleek dat we het schip mogelijk te rechtop voeren, het voelde als een nieuwe versnelling. We gingen als een geoliede machine, de communicatie verliep gladjes en iedereen had een super focus om het maximale eruit te halen. Het betrof hier ‘slechts’ een training waarbij de zon stralend haar best deed de gele gloed van de Hubo boot optimaal tot haar recht te laten komen. Volgens mij was dat een verdomd gunstige voorbode, we zitten op de juiste track! 


Groet,

Erik van Vuuren
Teamcaptain W36 Hubo

 

Partners:
Boeg Nautic – Ceilidh Composite Technologies – Harken – Hubo – Magic Marine – Marlow – Multimate – NKE electronics – Peltzer Design – Schuttelaar.nl – UK/DeVries Sails – Van Vuuren Performance Sailing -Waarschip - Yibbs

ORC IRC 2H

WK deelnemers Fun-X en Grand Slam heersen tijdens Almere Regatta

5 juni 2018 - Een prachtig veld van 70 boten zorgden voor mooie beelden tijdens de 8eeditie van de Almere Regatta afgelopen weekend (2 en 3 juni) op het Markermeer. Op zaterdag konden er onde... Lees verder

Review bij vermoeden afwijking ORC Meetbrieven

14 juni 2018 - Het komt wel eens voor dat er ten aanzien van deelnemers aan een wedstrijd twijfel is of een meetbrief correct is voor het schip of dat het schip volgens zijn meetbrief vaart. W... Lees verder

>