IJspegel Atoom Cup onder mooie omstandigheden

28 maart 2018 - Na het varen van de Atoomcup afgelopen weekend bereikt ons het droeve bericht dat John Fisher varend met team Sun Hung Kai/Scallywag 2500 km verwijderd van Kaap Hoorn overboord is geslagen en ..........

nog niet is gevonden. Onze gedachten gaan uit naar de teamleden en familieleden van John. Ook komen direct flashbacks uit mei 2006 langs. Op mijn werk word ik even na achten ’s morgens gebeld door zoon Simon. Hij meldt dat deze nacht Hans Horrevoets over boord is geslagen. “Ze hebben Hans gevonden, maar hij heeft het niet overleefd”. Daarna heb ik een hele tijd moeten huilen en ik was niet eens familie.

Gelukkig zijn er nog vrolijke dingen te melden. Afgelopen zaterdag en zondag is er voor om de Atoomcup gestreden en de omstandigheden waren heel anders dan 2500 km ten westen van Kaap Hoorn. Een gebruikelijke weersverwachting voor een IJspegel is overigens over het algemeen zeer onstuimig. Maar dit weekend krijgen we als we het weerbericht moeten geloven te kampen met rustig voorjaarsweer. Voor zaterdag wordt er rond 12 uur 2 knopen wind voorspeld en deze wind komt volgens de voorspelling van alle kanten. Voorlopig gaan we met de Albatros 2 nm west van de haveningang voor anker. De wind komt uit het zuiden. De stroom zal om 11.30 uur rondgaan. De boevenboei gaat op 140 graden en 0,7 nm.

En dan hebben we om half twaalf de eerste start van de Two Handed. Met zijn vijven gaan ze aan hun race beginnen. Tijdens deze start begint de Albatros inderdaad te draaien en verzetten wij voor de start van ORC1-2 met enige spoed ( daar hebben we precies 1 minuut voor) de Oranje vlag van het achterdek naar het voordek. Zo hebben we weer goed zicht op de startlijn en zien Nitro bij deze start te vroeg gaan. Ze komen terug en zo gaat een ieder op weg naar de bovenboei. Veel wind is er niet. Met een beetje pech beland je in een windwak. Van Uden en Balthasar, de snelste boten van het veld komen als eerste rond al snel gevolgd door LeeLoo. Daar achter zien we HUBO, de nieuwe boot van Erik van Vuuren, komen. Als vierde ronden zij de benedenton. Dit is de eerste wedstrijd voor HUBO en vol verwachting kijken we naar de prestaties van deze boot. In ieder geval bevindt hij zich voor in het veld. Als nieuwkomer bij deze IJspegel zien we ook de Elke. Bij deze eerste race moeten ze er nog een beetje inkomen en passeren de benedenboei als 5e en eindigen in tijd als zesde bij de finishlijn.

De tweede race van deze dag laat even op zich wachten. Als iedereen is gefinisht gaat de uitstel erin. Er is te weinig wind. De Extra Djinn zien we met spi op achteruit varen. Daan houdt ons ondertussen op de hoogte van de TwoHanded. Double Edge gaat voorop.

Dan gaat de wind naar de Noord en staat de stroom naar de Zuid. Nadat de bovenboei is gelegd op 355 moet toch de uitstel er weer in. De boei gaat tenslotte naar 010 en is er om 14.10 uur een nieuwe start. Rosetta en LeeLoo zijn te vroeg en komen terug. Van Uden en Team Heiner zijn dan als eersten onderweg naar de bovenboei en ook Balthasar heeft een mooie start bij de pinend. Lucifer en Sirene zijn de hekkensluiters.  Ondertussen wordt de race van de TwoHanded afgekort bij de Scheveningenton. Double Edge komt als eerste over de lijn.

Lucifer en Sirene volgen het veld goed en zullen even na drieën de finishlijn passeren. Daarvoor is er al discussie of er nog een race gevaren kan worden. Balthasar en Elke geven aan hier de voorkeur aan te geven en als ook de wind blijkt toe te nemen wordt besloten een derde race te starten met als doel iedereen voor 1600 uur binnen te hebben. Voor Lucifer en Sirene is het wel haasten want de oranje vlag staat al als zij de finishlijn passeren. Maar het lukt. Er komt om 15.10 uur nog een mooie start met een medium, redelijk steady windje en je ziet de boten juichend over het water gaan. Bij de finish blije gezichten, de zomer komt eraan!!

Na afloop eten we heerlijke vis bij Huib in ‘t Spuigat. Gerd-Jan Poortman van de van Uden komt even langs en noemt terloops dat we Louis Balcaen van Team Brunel, Stuart Bannatyne van Dongfeng en Peter van Niekerk van AkzoNobel op de baan hebben. En met Gerd-Jan, die we regelmatig in een gele klomp zien rond varen, bevinden we ons in het internationale gezelschap van de Volvo Ocean Race. Daar zijn we toch eventjes heel trots op.

De volgende dag gaat de zomertijd in. Alleen Huib van het clubhuis leeft nog in de wintertijd en we moeten even wachten voordat we ’s morgens vroeg het clubhuis kunnen betreden. Het weer ziet er goed uit, al is het bij het binnenrijden van Den Haag nog wel erg mistig. We besluiten de Noord in te gaan. En rond 10 uur gaat 1,3 nm Noord van de haveningang het anker van de Albatros erin. Het zicht is matig, maar genoeg om te starten.

De wind zit in de Noordhoek en de bovenboei gaat op 000 graden en 0,7 nm. De TwoHanded gaan weg voor een baantje van 12,5 nm. Wij zien deze keer ook de Silver van start gaan. Tijdens de start ligt de Rosetta in de weg bij de pinend. Bij de TwoHanded gaat het bij de Overall Prijs vooral tussen Panther en Off Course. We gaan zien hoe dit af gaat lopen.

Om 11.35 is de eerste poging om ORC1-2 weg te starten. Het wordt een general recall . De Uniform komt uit de zak maar dat mag niet baten, wederom een general. De stroom loopt in de richting van de pinend. En al is de startlijn berekend op het aantal boten(22), voor het gezicht lijkt hij toch wat te kort. Er komt een verlenging van de lijn, zwarte vlag gaat weer in de zak en om 11.55 uur is er, met een uniformvlag, een mooie start van ORC1-2. Na 15 minuten meldt van Uden zich bij de benedenton, gevolgd door Balthasar die echter te ver door vaart en terug moet om de boei goed te ronden. Dat kost tijd en LeeLoo gaat haar voor. Al snel volgen Elke en Nitro. Ook zij gaan als een trein. In de staart zien we ook Sea’s Out meevaren. En sluit Dolce Vita dit keer de gelederen.

De wind blijft redelijk uit Noordelijke richting waaien en om 12.55 uur is er weer een nieuwe start met de bovenboei nog op 000 graden maar 0,8 nm. Ook deze start wordt een general recall. De wedstrijdleider start direct door met de Uniform en om 13.02 is er een nieuwe poging. Het wordt een prachtige start met de boten mooi verdeeld over de lijn. Wedstrijdleider wordt bijna poëtisch bij het zien van deze start. Team Heiner en Balthasar zijn als eersten weg. Big Biche, ook weer van de partij, sluit de gelederen. De boten vliegen weer over het water, het plezier spat ervan af. En wij op het startschip genieten mee. Om 13.32 komt Balthasar als eerste over de finishlijn, om 13.49 uur Big Biche. De Oranje vlag gaat gelijk omhoog en om 14.00 uur is de laatste start van het Atoomweekend en ook de laatste start van de IJspegeltrophy serie. Het is prachtig weer. We lopen allemaal weer een kleurtje op. De start is mooi en met een gemiddelde wind van 11,9 knopen wordt er heerlijk gevaren. Tijdens deze start finisht de Double Edge. Voor hen zit de race erop. De andere TwoHanded volgen. Wind of Change zal tenslotte besluiten niet te finishen maar direct naar de haven terug te keren.

Om 14.14 komen de eersten alweer bij de benedenton. Van Uden heeft problemen met zijn spi. Kost tijd en Balthasar gaat er als een speer vandoor. Bij de finish is het het bekende rijtje. Als vijfde na de Nitro zien we Hubo over de lijn komen. Flying Dolphin volgt en komt voor Joule over de lijn. Formidable, Lucifer en Big Biche komen als laatsten en sluiten daarmee het weekend af.

We gaan anker op om de uitslagen in te gaan voeren en te kijken wie er zoal als winnaar uit de bus zal komen.

In het clubhuis is het een drukte van belang. De bitterballen smaken goed. Dan wordt de uitslag door Robert bekend gemaakt. Bij de Atoomcup eist bij ORC1 Elke de eerste prijs op. Ze hebben royaal gewonnen, met LeeLoo op de tweede en Flying Dolphin op de derde plek.

Bij ORC2 is er sprake van een gelijk resultaat tussen Saffier Nitro en Joule. Saffier Nitro wint vanwege de beste score in de laatste race. Joule wordt tweede en Rosetta komt op een mooie derde plek.

Bij Two Handed wint Firestorm de Atoomcup 2018.

En dan de overall uitslag. Voor de IJspegelTrophy 2017-2018 zijn er 6 zeildagen geweest en hebben ORC1-2, 21 wedstrijden gevaren. TwoHanded komt op 6 wedstrijden totaal.

In ORC1 heeft Flying Dolphin de IJspegeltrophy 2017-2018 gewonnen met Griel op de tweede plek gevolgd door IJsvogel die derde wordt.

In ORC 2 wint Saffier Nitro gevolgd door Extra Djinn en Joule op de derde plek.

Bij TwoHanded is er ook sprake van een gelijk resultaat tussen Panther en Off Course en geldt de laatste wedstrijd waarmee Panther de IJspegeltrophy Overall prijs wint en Off Course tweede wordt.

Gelukkige winnaars, happy deelnemers en een tevreden comité. Het seizoen van de IJspegel zit er weer op.

Verder moet ik u vertellen dat dit mijn laatste stukje over de IJspegel is. Rond februari 2003 ging mijn eerste stukje de lucht in. Daarna heb ik elke IJspegel mijn best gedaan iets op papier te zetten. Er is een tijd van komen en gaan. Dit gaan is nu aangebroken. Wie neemt mijn stokje over?

Rond 2004 zijn we op initiatief van Radboud Crul overgegaan op een marifoonprotocol. In de loop van jaren is dit protocol door mij aangepast en gefinetuned. Nu is dit overgedragen aan Liesbeth van Oort en wordt dit protocol hopelijk naar tevredenheid uitgevoerd.

Voor NSR en WK Zeezeilen staan we nog wel op de rit. In ieder geval tot ziens op deze wedstrijden.

Aly Anink-van Driel

ORC IRC 2H

Incasso contributie

19 maart 2018 - Het nieuwe verenigingsjaar is begonnen, dus de penningmeester is aan de slag met de contributie. Deze wordt rond 30 maart van uw rekening geïncasseerd. Lees verder

Organisatie North Sea Regatta op schema

2 april 2018 - Ook dit jaar vindt het jaarlijkse zeilevenement “North Sea Regatta” weer plaats met de welbekende Vuurschepenrace van Scheveningen naar Harwich en de North Sea Race weer terug.... Lees verder

>