Intention in Round The Island

14 juli 2016 - Na 85 jaar (…since 1931) nog steeds een springlevend evenement met 1533 ingeschreven boten. Deze editie was een spektakel met een stevige bries (20-35 kn) en ...

zonovergoten omstandigheden  die voor de ruim 10.000 zeilers een fantastische zeildag opleverden.

Met slechts 5 Nederlandse deelnemers en een handvol andere ‘non-British’ is het toch voornamelijk een engels feestje

Door de sterke stroom op de Solent en rond het eiland is het spel met het vinden van de sterkste stroom in de rug en de minste tegenstroom een mooie puzzel. Ook de passage langs de meest westelijke punt- the Needles- waar de keuze “between rock & wreck” of de veiliger route ruim buitenom de vuurtoren tot zenuwslopende momenten leidt, is een klassieker. Helaas ook dit jaar weer een thriller met een gezonken jacht tot gevolg. De stroom op dat punt is een verraderlijk probleem dat de 50 m brede passage tussen de rotsen en een gezonken stoomschip (doorvaart diepte 1.50m) tot een kleine hel kan maken.

 

De Intention van schipper Willem Schopman (Bashford 36) met haar ervaren crew van 8 heeft de race voor een tweede maal gevaren en kwam zonder kleerscheuren rond het eiland. Het aandewindse rak vanaf de startlijn bij de Royal Yacht Squadron in Cowes (‘this is Castle one for the competitiors of the RTI…) leidde regelmatig tot interessante BB-SB confrontaties waarbij grootzeiltrimster Fleur van Milligen alle girlpower in de strijd moest gooien om op tijd de schoot uit de klem te krijgen. Stuurman Willem werd bijgestaan door tacticus Michiel Rueter die in het gekrioel van honderden schepen een bruikbare ‘lane’ moest zien te vinden. In de eigen startgroep van 114 boten waren gelukkig veel ervaren teams, maar ook de spreekwoordelijke ‘toeristen’ waren goed vertegenwoordigd. Juist deze kamikaze schippers zorgen met regelmaat voor verrassingen door makkelijk 50 graden lager uit te komen na een overstag dan wind-technisch logisch zou zijn. Op afstand vaak wel herkenbaar: gereefd grootzeil en flapperende genua en 8 man in de kuip ……

 

De strakke aanwijzingen van navigator/pitman Rogier Jacobsen (a.k.a. RoRo ) garandeerden een veilige passage tussen rock&wreck bij de Needles  en de nerveus kijkende bemanningen van de RNLI rescueboats mochten werkeloos toezien. Met enig overleg maar  zonder aarzeling kwam het commando “A3 aan dek” en als eerste in de vloot op dat punt, trok mastman Roland van der Hoek  (alias Hoekie) met lange halen de asymmetrische spinaker in top. Spi-trimmer Arnold Petermeijer had de handen vol aan het bedwingen van de vette vlagen die de Intention surfend telkens tot nieuwe snelheid records joeg. Was 15 knopen eerst nog reden voor een “yeaahhh”, al snel werden ritjes van 17-18-19 knopen op grote rollende golven geklokt. 

Met continue trimmen en heel actief sturen bleef de boot voortdurend goed onder controle, een enkel ‘wipe-out momentje’ mocht de pret niet drukken.

Bij de zuidpunt St. Catherines point ging de koers 30 graden lager en mocht de watervlugge voordekker Max Deckers een ombouw naar de symmetrische A2 spinaker fixen. En na een paar soepele gijpen kropen we dichter onder het eiland om de forse tegenstroom deels te ontlopen. Boot na boot werden ingehaald en het tweede downwind rak bleef een fantastische ‘sleighride in the sun’. Na de boeironding bij Bembridge ging het weer reachend upwind met een buitenschootje aan de genua. Flink ‘hiken’ gaf de boot de nodige stabiliteit en onvermoeibaar ploegde de boot door de rommelige golven bij Rye bank. De keuzes waren daar beperkt, te hoog varen zou ons muurvast op de zandbank zetten dus de koers door het donker grijsblauwe water was top, de lichtere grijstinten moesten we zeker mijden. (50 risky shades of grey or more?).

 

Nog bijna 2 uur upwind was een flinke uitdaging voor boot en bemanning maar vooral stuurman Willem en grootzeiltrimmer Fleur kregen het nog zwaar te verduren. Na een mooie challenge om de grote Clippers aan de wind voor te blijven stoven we na bijna 7 uur racen over de finish.

Geheel voldaan, moe en roodverbrand konden we terugzien op een fantastisch racedag met leuk resultaat; 4e in de Klasse IRC 1C , 24e overall in IRC (400 schepen). Plaats 1-2-3 werden ingenomen door nieuw gebouwde JPK 10.80’s dus was een 4e plaats voor onze ‘vintage’ Intention een prima score.

Nieuwe records met de MOD70 Trimaran Phaedo 3 (ruim 2 uur rond) en Leopard (monohull) zijn in de boeken bijgeschreven en na een lange prizegiving gingen er weer veel blije schippers met stapels zilverwerk naar huis.

 

Uw O.B.R. a.i Koen Lockefeer

IRC

Fantastische afsluiting Deltaweekend

11 juli 2016 - De weersomstandigheden tijdens de laatste dag van het Deltaweekend 2016 vormden een ideale afsluiting van een meer dan geslaagd ....... Lees verder

Falling into a Hole - Cowes St. Malo Race

18 juli 2016 - On a simple paper chart the race from Cowes on the South coast of England, to St. Malo in French Brittany, traces a gentle 150 mile path from the ........... Lees verder

>