Veiligheidsplan aan boord nog steeds probleem

19 augustus 2015 - Bij de controles tijdens de Flevo Race was over het algemeen alles keurig in orde. De TwoHanded klasse moest nog even wennen aan het feit dat ook zij op de Offshore Special Regulations en Meetbrief kunnen worden gecontroleerd maar de controleurs wisten hun uiteindelijk van het nut van controles te overtuigen.

Opvallend was dat een veiligheidsplattegrond bij de meeste deelnemer nog steeds ontbrak, terwijl op de website van de Noordzee Club daar toch ruim aandacht aan is besteed. Natuurlijk geen reden om ze voor een protest voor te dragen, maar wel zorgelijk omdat veel boten met bemanning varen die de boot niet volledig kennen. Waar vinden ze de brandblusser en EHBO kit?

Omdat niet iedereen snapte hoe een veiligheidsplan aan boord eruit moet zien (logisch natuurlijk als je nog volop aan die windshift denkt die je gemist hebt) is er de tweede dag op het mededelingenbord een voorbeeld geplaatst, dat je hier ook kunt downloaden.

Een mooi voorbeeld van hoe nuttig een veiligheidsplan c.q. veiligheidsplattegrond kan zijn kwam aan het licht toen bij een controle de schipper werd gevraagd de brandblussers te tonen.

Volgens de aankoopfolder en CE-voorschriften zijn er twee aan boord was het antwoord, maar hij kon ze niet vinden! Na een paar minuten zoeken in de overvolle kajuit met dure zeilen werden de blussers uiteindelijk gevonden. Nu kun je ook een brandje blussen met water (geen motor- of gasbrand overigens) maar waar de twee verplichte putsen waren wist niemand. Uiteindelijk bleken deze in de ankerbun te liggen.

Bij het maken van een veiligheidsplan wordt de bemanning/eigenaar bewust van veiligheidsissues en na een avondje achter de computer is er een mooie plattegrond waar bemanningsleden (maar ook controleurs) makkelijk kunnen zien waar een en ander te vinden is. Het kan zelfs gebruikt worden als een soort stuwplan zoals de bijlage laat zien. Gewoon met een schildersplakbandje tijdens de wedstrijdweekenden op een zichtbare plek ophangen in de kajuit en zonder enige kosten is de veiligheid van bemanning en schip verbeterd.

ORC IRC 2H

Never Wish III Upon Others

21 juli 2015 - Met een historie van meer dan 100 jaar was de jaarlijkse 150 Mijl Race van Cowes naar St. Malo weer druk bezet met meer dan 170 deelnemers en als qualifier voor de Fastnet Race... Lees verder

Fastnet a/b J/111 Xcentric Ripper

24 augustus 2015 - Verhaal door de Xcentric Ripper, winnaar IRC 2A. Tijdens de briefing met alle schippers en navigators op zaterdagmiddag in Cowes werd het al duidelijk dat we voor de start en... Lees verder

>