SW Nieuws

Zeilerscafé 2025

21 januari - Op zaterdag 1 maart houden we ons Zeilerscafé! We beginnen met een korte Algemene Ledenvergadering dat wordt gevolgd door een inspirerende spreker, namelijk de winnaar van de Coolhaas prijs Ineke van der Weijden. Zij won met haar team zilver bij de Clipper Round the World Race. Ook reiken we die middag de Shorthanded Awards uit, waarvoor jullie zeilers kunnen nomineren. Lees verder

Wie verdient een Award?

17 januari - Tijdens het Zeilerscafé op 1 maart willen we de Shorthanded Awards 2024 uitreiken. Dit zijn publieksprijzen, wat wil zeggen dat jij zeilers die in 2024 een bijzondere Single of Double Handed prestatie hebben neergezet, kan voordragen. Op basis van alle nominaties maakt de jury een keuze. In 2019 nam de Noordzee Club de Double Handed Award en de Henk Bezemer Trofee (solo) over van de Stichting Shorthanded. Lees verder

Snelheid Wedstrijdzeilen

Veel watersportverenigingen gebruiken het SW-systeem om verschillende typen jachten en open boten op een redelijk eerlijke manier (club)wedstrijden tegen elkaar te laten varen. Zo hebben boten van verschillende afmeting en karakteristiek een gelijke kans op winst, omdat het systeem de verschillen in gezeilde tijd corrigeert zodat deze onderling vergelijkbaar worden. In Nederland is het SW-systeem populair, maar in het zuiden wordt veel met het Belgische CR-systeem (Cruiser Rating) gezeild. In de database van SW zitten bijna 4,000 boten.

Binnen SW kan een handicap worden toegepast: boten die altijd vooraan eindigen kunnen een handicap krijgen om boten die minder presteren een voordeel te geven zodat de uitslagen in clubverband spannend gehouden kunnen worden. Bij clubwedstrijden zien we scherpe jachten het opnemen tegen elkaar en ook tegen kleine open boten. De kracht van het SW-programma is dat alle boten een SW-rating kunnen krijgen. Het is relatief gezien goedkoop, eenvoudig en flexibel en dat verklaart het succes in Nederland. Het veiligheidsbeleid van de Noordzee Club geldt ook voor SW-wedstrijden. 

Het systeem werd ontwikkeld door Sail Support en is nu in beheer bij de Noordzee Club. 

Veel gestelde vragen

Heb je vragen over het SW-systeem? Hieronder staan veel gestelde vragen en de bijbehorende antwoorden.

  • Voor het bepalen van de SW-getal wordt in de eerste plaats gebruik gemaakt van de ORC-rating. Voordeel is dat het ORC-systeem goed onderbouwd is. Bij gemeten boten kunnen de meetbriefgegevens vrij gemakkelijk omgebouwd worden naar een SW-cijfer. Deze meetbriefgegevens vormen mede de basis van de SW-cijfers. Voor niet gemeten schepen wordt gekeken of van het boottypen één of meer exemplaren gemeten zijn. De ORC-rating hiervan wordt omgerekend naar een SW-rating. Gaat het om een schip, waarvan maar één exemplaar gebouwd is (een zogenaamde “one-off”), dan krijgt het schip een SW-factor op maat, waarbij een vergelijking gemaakt wordt met een bekend scheepstype dat hier het meeste op lijkt.

    Hierbij worden onder andere de volgende criteria meegenomen:

    • lengte over alles
    • lengte waterlijn
    • is het een modern scherpjacht
    • ontworpen als toerjacht of wedstrijdjacht
    • bouwmateriaal
    • type onderwaterschip, bijv. S-spant
    • type schip (motor-sailor, stalen S-spant, stalen knikspant, etc.,)
    • leeftijd
    • gewicht etc.

    Alle boten worden genormaliseerd als zijnde varend met een 2 blad vaste schroef en zonder spinaker (behalve open boten die standaard zijn uitgerust met spinaker).

     

  • De vereniging bepaalt o.b.v. de bootgegevens in het SW-programma de SW-rating. De individuele SW-handicaps worden bepaald en vastgesteld zoveel mogelijk aan de hand van het hierna beschreven systeem van correctiefactoren. Die staan hier: https://www.sailsupport.nl/index.php/en/correctiefactoren.

    Jaarlijks kunnen de verenigingen hun feedback geven op de ratings. Als ter beoordeling van SailSupport goede redenen voor zijn, kunnen ratings worden aangepast. Gedurende een seizoen kunnen verenigingen de handicap verder aanpassen om goed en minder goede zeiler op gecorrigeerde tijd wel bij elkaar in de buurt te laten eindigen. Dat bevordert spannende clubwedstrijden. SW is een decentraal systeem: clubs bepalen het uiteindelijke SW-getal. Als een boot bij meerdere clubs aan SW-wedstrijden meedoet kunnen de SW-getallen dus verschillen.

  • Probeer allereerst bij je watersportvereniging of ze beschikken over de licentie om zelf een rating te berekenen. Dat is meestal kosteloos.

    De 2e mogelijkheid is om via de Noordzeeclub een rating aan te vragen.Hiervoor betaal je 25 euro voor een schip wat in onze database staat. Als het een onbekend schip betreft zijn de kosten 35 euro.

  • Probeer allereerst bij je watersportvereniging of ze beschikken over de licentie om zelf een rating te berekenen. Is dit niet mogelijk dan kun je via de website van de Noordzeeclub een SW-getal aanvragen (zie onder kopje Meer Informatie hier boven). Dit is niet kosteloos.

  • De organiserende vereniging is te allen tijde bevoegd om een individuele SW-handicap op enig moment om haar moverende redenen naar boven of beneden bij te stellen. Ook kan - als het vermoeden bestaat dat een SW-getal niet correct is - dat gemeld worden bij de Noordzeeclub.

  • Gecorrigeerde zeiltijd = 100 * gezeilde tijd in sec / SW rating 

  • Gecorrigeerde afstand = gezeilde afstand * SW rating / 100 

  • De rating-correctie hiervoor is -3.5 punt. Die is opgebouwd als volgt : -2.5 voor de spinnaker en -1 punt extra voor de genaker. Er mag dus zowel met spinnaker als met de genaker tijdens de wedstrijd gevaren worden.  

  • De rating-correctie hiervoor is al in de basis rating verwerkt. Als deze boot nu zonder genaker en spinaker gaat varen dan wijzigt dit de rating met +3,5 punt. Als de boot nu alleen met een spinnaker gaat varen dan gaat er weer -2,5 punt vanaf (tov de rating zonder spinnaker). 

  • De spinakerboom mag in uitgeschovenstand niet langer zijn dan de J-maat. Met de J-maat wordt bedoeld de afstand van de voorkant van de mast tot aan de het aangrijpingspunt van het voorstag. Dit alles horizontaal gemeten.

  • Zowel zeilen van Dacron (een merknaam voor geweven vezels) als Mylar (ook een merknaam, gebruikt als basis voor laminaatzeilen) zijn gemaakt van Polyester. Voor uit banen gemaakte Dacron-zeilen is geen rating correctie van toepassing in de SW. Als er met al of niet gewapende laminaat-zeilen wordt gevaren, dan wordt de rating met -1 punt gecorrigeerd. 

  • Ja. Deze uit één stuk gemaakte zeilen moeten ook worden behandeld als laminaatzeilen, ondanks dat ze gemaakt zijn van dacron. 

  • Ja. Deze zeilen moeten ook worden behandeld als laminaatzeilen, ondanks dat ze gemaakt zijn van Dacron.