13 september - Dit jaar is de 11e editie van de DQTC verzeild, de jaarprijs voor de 1/4 tonners. Vorig jaar werd de jubileumeditie nog onder ORC verzeild en stonden er (slechts) 11 boten in de einduitslag. Ook binnen de 1/4 tonners staat het wedstrijdzeilen onder druk en mensen varen helaas minder. En dan bleek een ORC certificaat, als maar één evenement zou worden gevaren, toch een drempel. Lees verder
14 juli - Er zijn nog steeds IRC/ORC certificaat houders die geen lid zijn van de Noordzee Club. Door alle privacywetgeving is het voor ons heel moeilijk om deze zeilers te bereiken. En nu de SW-klasse ook onder de NZC valt, hebben we hetzelfde probleem ten opzicht van deze zeilers. Vandaar dat we vragen dat jullie, de leden, onze ambassadeur willen zijn. Op deze site hebben we een artikeltje toegevoegd, om een eerste indruk te geven. Lees verder
10 juli - Alle kennis over IRC, ORC en SW zit bij de Technische Commissie. Deze bestaat uit 10 specialisten, elk met zijn eigen expertise. Na ruim twee decennia wil de ORC Support officer het stokje doorgeven en een volgende generatie een kans geven. Heb je interesse en wil je jezelf inzetten voor de NZC, lees dan hier verder! Lees verder
20 juni - Deze week overleed de markante zeilicoon Piet Vroon op 93-jarige leeftijd. Vanwege zijn betekenis voor het offshore zeilen en de Nederlandse watersport in ruime zin was Piet al 26 jaar erelid van de Noordzee Club. Ruim zeven decennia was hij een actief zeezeiler en inspireerde hij meerdere generaties. Hij was eigenaar van talloze schepen, de meest bekende zijn Standfasts, de Formidables en zijn succesvolle Tonnerres. Een jaar geleden spraken we hem voor onze Glossy, een uitgave vanwege ons 75-jarig bestaan. Het interview volgt hieronder. Een diepe buiging voor zijn indrukwekkende zeilhistorie. Lees verder
19 juni - De door World Sailing verplicht gestelde inspecties blijken zeer zinvol. De één vindt het een overbodige en bureaucratische verplichting, een ander ziet wel degelijk het nut van een kiel- en roerconstructie inspectie. Maar stel dat jij de eigenaar bent van een vrij jonge, zeer goed onderhouden wedstrijd-cruiser. Dan is het natuurlijk jammer dat er bij de keuring iets wordt opgemerkt. Lees verder