Noordzee Club zoekt Klassencontroleurs

Klassecontroleur worden?

Vind je het leuk om met bootjes bezig te zijn en doe je af en toe mee met wedstrijden, maar kan je vaak niet meevaren?

Of heb je ervaring met wedstrijden maar hoeft dat niet meer zo nodig van je of is het fysiek misschien te zwaar?

Of is een heel weekend weg te veel, maar kan je wel een dagje regelen om even wat anders te doen?

Wil je wel lekker genieten aan de waterkant zijn en de wedstrijdsfeer opsnuiven in de jachthavens, op allerlei boten komen en de schippers en bemanningen leren kennen. En je vindt het ook leuk om bij te dragen aan de sport?

Als je één van deze vragen met ja kan beantwoorden, denk eens aan een rol als klassencontroleur voor ORC en IRC – een essentiële wedstrijd official voor veilige en eerlijke wedstrijden.

Daar zijn er te weinig van en de Noordzee Club zoekt meer klasse controleurs. Geïnteresseerd? Lees verder!

Wat is de profielschets van een ideale klasse controleur?

Bij voorkeur heb je zelf inzicht in en ervaring opgedaan met het wedstrijdvaren met kajuitzeiljachten en heb je ook een goed gevoel voor de veiligheid.

Ook is het handig als je de basiskennis hebt van een uitrustingscontroleur. Die cursus kun je volgen bij het Watersportverbond. Zie daarvoor:

https://www.watersportverbond.nl/academy/official/uitrustingscontroleur/

Verder heb je kennis van - of wil je je verdiepen in - de verschillende ratingsystemen: ORC en IRC, zo mogelijk SW. Dat betekent o.m. dat je:

  • weet wat de afkortingen betekenen die gebruikt worden voor de diverse data in zowel ORC als IRC;
  • ORC- en IRC-meetbrieven kan lezen en begrijpen;
  • de meetinstructies van ORC (IMS) en IRC kent;
  • de World Sailing Offshore Special Regulations, met name cat. 3, 4 en appendix B kent;

Praktijkkennis is belangrijk

Zoals je weet zijn de verschillen tussen de boten in de ratingklassen erg groot. Maar zelfs boten van hetzelfde type kunnen verschillen. Je moet dus goed weten waar je naar moet kijken en hoe. Daarom is het nuttig dat je een aantal keren meeloopt bij controles en metingen om je theoretische kennis in de praktijk te brengen. Daarna doe je meer en meer zelf: metingen doen, conclusies trekken en de resultaten verwerken alles onder begeleiding van een ervaren controleur of meter.

Tijd en Gelegenheid

Natuurlijk moet je ook tijd en gelegenheid hebben zoals:

  • de mogelijkheid om beschikbaar te zijn tijdens een aantal wedstrijdweekenden
  • eigen vervoer hebben – voor reizen van je woonplaats naar de jachthavens is er een kilometervergoeding.

Tenslotte

Bij wedstrijden waar je als klasse controleur optreedt, neem je niet zelf deel aan die wedstrijden, ook niet als lid van een crew.

Last but not least ben je in de communicatie met schippers en bemanningen vriendelijk en tegelijkertijd ook beslist over de voorschriften voor veiligheidsmaterialen en over eventuele afwijkingen van de meetbrief als je die constateert.

Meer weten?

Stel je vragen aan de Technische Commissie van op tc@noordzeeclub.nl.

Je eerste stappen

Ben je nu al overtuigd? Laat ons als Noordzee Club even weten dat je dit plan hebt. Stuur even een mailtje naar de Technische Commissie: tc@noordzeeclub.nl. Dan kunnen we contact met je houden.

Inschrijven voor een Verbondscursus uitrustingscontroleur doe je door onderstaande link te klikken en het formulier in te vullen.

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScwtmLW5f9hnFu4k4LrdDxLom_pA_SfyzytJF8xSz6dGUZJtg/viewform