Belangrijk nieuws voor wedstrijdzeilers

4 maart 2016 - Nu iedereen weer druk doende is met de voorbereidingen voor het wedstrijdseizoen en het bestuur van de Noordzee Club veel contact heeft met zeilers en organiserende verenigingen, willen wij .........

graag een aantal zaken verduidelijken en/ of nuttige wenken meegeven:

1. Klassengrenzen in 2016 op basis van GPH, CDL wordt dit jaar nader bekeken.
De GPH van een schip is gebaseerd op de gemiddelde tijd welke benodigd is om 1 mijl af te leggen, en
gemeten over alle koersen en windsnelheden. Tot op heden worden de klassegrenzen bepaald aan de
hand van de GPH waarden. Sinds 2015 staat op de ORC meetbrieven ook CDL (class division length)
waarbij simpel gezegd klassengrenzen worden bepaald op basis van de aan de windse performance
en de lengte van een schip. Men gaat er hierbij vanuit dat het eerste aan de windse rak na de start, het
eerlijkste wordt gezeild als schepen over dat traject zoveel mogelijk op elkaar zijn afgestemd. Deze
methodiek wordt sinds 2015 tijdens het WK en EK ORCi gebruikt en de methodiek kent voor en
nadelen. De nadelen lijken zich vooral te manifesteren bij relatief kleine deelnemers velden met daarin
een grote spreiding aan type schepen. CDL zal daarom in 2016 mede vanuit de Technische
Commissie van de Noordzee Club worden geanalyseerd. Hieruit zal worden bepaald welke methode
het beste is voor het vaststellen van de klassengrenzen in Nederland. Voor meer informatie over
klassenindeling en dubbelscoring verwijzen we naar de website www.noordzeeclub.nl
2. Nieuwe veiligheidsregels 2016-2017
Het World Sailing (vroeger ISAF) heeft een vernieuwde website met uitgebreide zoekfuncties en
checklijsten. De Offshore Special Regulations 2016-2017, zijn hierop gepubliceerd, zie:
www.sailing.org/specialregs
Een aantal belangrijke punten:
- OSR 6.01, Training
Voor de double handed zeilers onder ons is een artikel 6.01.1 toegevoegd waarin staat dat indien
een bemanning uit twee personen bestaat in categorie 3 tenminste 1 persoon de Offshore
Personal Safety Training (OPST) gevolgd moet hebben. Let op: de volledige OPST is een 2-
daagse training.
Categorie 3 geldt ook de Vuurschepen Race, de North Sea Race en alle RORC cross channel
wedstrijden.
Voor Shorthanded wedstrijden welke worden verzeild op het IJsselmeer / Markermeer en Zeeuwse
binnenwateren kunnen wedstrijd organiserende verenigingen in overweging nemen om van OSR
regel 6.01. af te wijken.
Deze afwijking van de OSR dient in de NOR te worden vermeld: ‘OSR 6.01.1, Training, is niet van
toepassing’
Gemakshalve verwijzen wij naar enkele trainingsdata:
12+13 maart – Mijdrecht - €345 inschrijven via AquaPlanning:
www.aquaplanning.org/marifoon/index.php?route=product/product&path=66&product_id=54
16+17 april - Scheveningen - €345 inschrijven via de Zeezeilschool via:
www.zeezeilschool.nl/exp_ss.html

- Appendix B - SPECIAL REGULATIONS for inshore racing is in de plaats gekomen voor categorie 5. Categorie 4 geldt voor korte offshore wedstrijden langs de kust en Appendix B geldt voor inshore wedstrijden in beschut water en/of in de aanwezigheid van rescueboten.
Categorie 4 eist een zeerailing, dus ORC-Sportboten zonder zeerailing kunnen alleen onder Appendix B, Special Regulations for inshore racing varen.
- OSR 4.23.1 Pyrotechnics and Light Signals
Er wordt nu onderscheid gemaakt tussen ‘Distress alerting’ en ‘Distress locating’. Voor distress alerting gebruiken we nu VHF DSC, EPIRBS en Personal Locator Beacons.
Red parachute flares (pijlen) komen voor alle categorieën daardoor in de tabel niet meer voor. In categorie 4 zijn ook de 4 rode hand flares geschrapt. De 2 oranje oranje rooksignalen zijn in categorie 4 nog wel verplicht daar deze, naast de goede zichtbaarheid, een goede indicatie van de windrichting kunnen geven.
3. Regel 55 (Regels voor wedstrijdzeilen 2013-2016 / afval verwijdering) Vanaf 2016 is het gebruik van losse materialen, zoals wol & elastiek, om spinnakers/gennakers in te pakken niet meer toegestaan. De laatste jaren werd door organiserende verenigingen nog wel eens van deze regel afgeweken.
4. Aparte Shorthanded ORC meetbrief Zeilers die zowel met een team varen en Shorthanded kunnen, naast de standaard ORC meetbrief, tevens een aparte Shorthanded meetbrief aan te vragen. Daarop kan bijvoorbeeld het exacte bemanningsgewicht en/of een afwijkende zeilvoering worden vermeld waardoor de ORC handicap (gunstig) wordt aanpast. Tevens worden uitslagen, indien deze conform Triple Number worden berekend, daarmee geoptimaliseerd. Let op: op een Shorthanded meetbrief staat achter het zeilnummer SH, bij inschrijving voor een evenement dit duidelijk vermelden.
5. Groepsmetingen Vanuit de Noordzee Club en in samenwerking met het Watersportverbond worden er een 2-tal groepsmetingen verricht. Eigenaren met een ORC declared meetbrief kunnen zich nog opgeven voor een groepsmeting op vrijdag 22 april in Stellendam en op vrijdag 6 mei in Durgerdam bij tc@noordzeeclub.nl
Meetbrieven worden ter plaatse uitgedraaid waardoor men direct aan de Van Uden Reco regatta en Y-Toren regatta kan deelnemen. Meer informatie wordt via de website www.noordzeeclub.nl gegeven.

Erik van Vuuren, wedstrijdcommissaris / Noordzee Club

ORC IRC 2H

One Ton Cup Revival 2016

3 maart 2016 - One Ton Cup 2016 tijdens Damen Breskens Sailing Weekend. Aangespoord door het initiatief van de Royal New Zealand Yacht Squadron in Auckland om in 2015, 50 jaar na de eerste One... Lees verder

ORC Sportboat Class

12 maart 2016 - De Noordzeeclub start in 2016 met een aparte competitie voor ORC Sportboten. Dit is een internationale klasse, waarin het Nederlandse team van Herman van Eijk in 2015 het EK wis... Lees verder

>