Fastnet Race a/b Junique

27 augustus 2015 - Wat een avontuur die Fastnet Race. Een race die alles behelst van een spannende start, weinig tot geen wind, springtij mee en heel veel deelnemers die op zoek zijn naar de meeste gunstige kant van de startlijn. Na de start begint het pas echt; navigeren, windstiltes proberen te vermijden, maar vooral geconcentreerd blijven.

We zijn weer thuis, wat bijgeslapen en nu pas beginnen we een beetje door te krijgen wat er zo allemaal is gebeurd. Zo veel mensen zijn bezig geweest met ons "uitje", allemaal met hun eigen bijdrage, het thuisfront, uitgebreider de familie, de jongens die nu met de boot op de terugweg zijn natuurlijk de sponsoren.
Allemaal geweldig. En diepe dank.

Een lange race was het, een trage spannende start, geen wind en het beginnende springtij mee, heel veel deelnemers en een oceaanstomer die er nog ff langs wilde.
Het uitkruisen van de Solent met alle deelnemende boten op een hoop, het toenemende tij en het zoeken van de juiste weg was heel mooi en liep best goed.
Het omschakelen van inshore- naar coastalracing, het "nemen" van Portland Bill voor de stroom draait.
Windstille stukken en het navigeren, het bedenken waar je naar toe moet, eeuwig speuren op het computerscherm waar de bootjes zijn en wat ze doen (ais).
Het hele veld weer bij elkaar voor Plymouth in de baai, we lagen allemaal op een noord-zuid lijn zonder wind te dobberen.
Weer opnieuw weerberichten ophalen, en blijven zoeken naar wat te doen.
De Ripper die toch heel knap ontsnapt, £$%#@.
De oversteek van Lands End langs de Scilly's was ook spannend om met zo weinig wind en die voorspelling het stromende water over te steken waarbij je weet dat je niet in een TSS mag stromen. Naast de Night And Day, de overall winnaar van de vorige race, dan denk je: zitten we misschien wel op de goeie plek, maar we horen heel veel uren op die lui voor te liggen......
Maar ook een prachtige nacht zeilen, sterrenhemel en spiegelgladde zee.
Het overschakelen naar offshore zeilen, een andere zee, andere golven, langer vooruit denken en kijken, proberen wat slaap in te halen, wat eten omdat het lekker is in plaats van eten omdat het moet.
Een toenemend windje, meer trimmen en maar blijven pushen, pushen en pushen.
We weten dat we niet vergenoeg vooruit zitten, maar op dat moment hebben we er geen oplossing voor, anders dan doorgaan en bezig blijven.
De ronding bij daglicht, wat een rots is het toch, een momentje.
De tweede oversteek van de Ierse zee, zo mooi groot, schoon en diep, en dolfijnen, heel veel dolfijnen, veel meer en vooral groter dan twee jaar geleden.
Net als de vorige keer was dit een rak waarvan we al konden zien dat de kleinere planerende bootjes het goed gingen doen, dus weer pushen, veel zeilwissels, steeds opnieuw een paar knopen wind erbij en een uurtje later er weer af, weer een wissel.
We hebben in dit stuk een aanvaring gehad met een heel groot zwemmend beest.
Met de grote gennaker op en dolfijnen om ons heel liepen we "aan de grond" de boot voorover en toen gingen we weer verder.
Achter ons zagen we iets groots met een vin traag zwaaiend boven water, en de dolfijnen er direct op af.
Na de Scilly's eindelijk een rak waarop de grote gennaker het echt ruimwinds kon doen.
De hele wedstrijd op korte afstand van de IlCorvo gevaren, en nog steeds zitten we ze op de hielen.
Op de finishlijn moesten we nog even onder de boeg door van een hele grote ferrieboot die ook door onze finishlijn moest.
De aankomst met de jongens die al klaarstonden voor ons was ook geweldig.
Een heel gezellige avond in de crewbar, en natuurlijk de verhalen van iedereen.
De Xcentric Ripper heeft het geweldig goed gedaan, winnen Irc 2a en staan nu 7 in de 2handed.
Il Corvo zit uiteindelijk 14 minuten voor ons, dat vinden we dan wel jammer, maar zij hebben het natuurlijk super gedaan.
Het resultaat is minder als we wat we hadden gedroomd, de gehele wedstrijd was wel geweldig.
Zo moeilijk tussen de wat kleinere bootjes die steeds weer opkomen, we konden niet vergenoeg wegkomen om onze meting er uit te varen.
Het 2handed zeilen is wel heel snel heel echt topsport geworden, we moeten opnieuw veel gaan leren.
De terugreis vannacht met een heel lang en leuk gesprek met Zilt in de auto, nu gaan we alles verteren.
Het zal best tijd nemen om tot een eindstand te komen.

Aan jullie allemaal die ons hebben geholpen en ondersteund, de families, Raymarine, Adidas Sailing, Alphatron, het sleutelen, het poetsen, de mentale ondersteuning, de leuke berichtjes, allemaal geweldig bedankt!
Super.

IRC 2H

Fastnet a/b J/111 Xcentric Ripper

24 augustus 2015 - Verhaal door de Xcentric Ripper, winnaar IRC 2A. Tijdens de briefing met alle schippers en navigators op zaterdagmiddag in Cowes werd het al duidelijk dat we voor de start en... Lees verder

A Maverick Fastnet - Part One

30 augustus 2015 - A Maverick Fastnet in three episodes. The Fastnet for most crews represents the culmination of months of preperation, including safety courses and qualifying events and will pro... Lees verder