# VUR "Behind the scenes"

30 maart 2016 - Nog ruim drie weken voor de eerste wedstrijd de "Van Uden Reco Stellendam Regatta" van start gaat en de organisatie licht een tipje van de sluier op om de deelnemers inzicht te geven wat er zoal achter de schermen gebeurt.

De zon schijnt, de bloemen bloeien, het lijkt wel lente! De boot kan weer uit de winterslaap of van het ijs van de IJspegeltrofee worden ontdaan. De eerste stap is uiteraard inschrijven voor de Van Uden Reco Stellendam Regatta. Vervolgens bemanning bij elkaar zoeken en boot (en bemanning) weer klaar maken voor het nieuwe seizoen om op 23 april klaar te zijn voor het eerste startsein. Maar voordat het zo ver is wordt er ook aan onze kant achter de schermen hard gewerkt. Bij deze een klein en beperkt kijkje in “behind the scenes”.

Het begint 11 tot 13 maanden voor de VUR, namelijk het vragen en overtuigen van de sponsors. Zonder hen geen regatta en geen nieuwe datum. Kort na het event een evaluatie van alle betrokkenen op de wal, op het water en uiteraard van de zeilers en klasse-organisaties. Polsen of er volgend jaar nieuwe eenheidsklassen mee zullen doen of klassen gaan uitvallen. Vergunningen aanvragen en uiteraard vragen of de vrijwilligers wederom het weekend met alle voorbereidingen vaak belangeloos willen opofferen.

Dan de voor zeilers zichtbare werkzaamheden zoals de Notice of Race, Sailing Instructions, website, inschrijfformulieren, meetbrieven, etc. Maar ook minder zichtbare werkzaamheden zoals bespreken of we dit jaar nog meer LED verlichting kunnen gebruiken en dus ook een kleinere generator. Kunnen we nog groener? Dus ook geen plastic tasjes meer? En welke band en DJ? Is er een leuke invulling voor de vrijdag avond? Hoe kleden we dit jaar de loods in? Moeten de doeken met de prachtige zeilfoto’s opnieuw worden geïmpregneerd om brandveilig te zijn? Wat eten we zaterdagavond? Is een big met keurmerk echt wel eerlijk en biologisch of kiezen we voor varkensvlees van een kleine boer waarvan we kunnen zien dat de biggen gewoon samen met hun moeder door de modder mogen banjeren en eerst mogen groeien en groot worden? Streven is om de zeilers voornamelijk van eerlijk en biologisch eten te voorzien. En is er genoeg friet voor de zeilers, want dat blijft, samen met het bier, toch favoriet. Over bier gesproken, hoe milieuvriendelijk zijn de plastic bekers? Is er een biologisch afbreekbare variant? En oh ja, ook extra kliko’s met passende vuilniszakken bestellen want dat was vorig jaar te weinig.

Op het water een nieuwe klasse dit jaar, de Double Handed. Hoe gaan we de wedstrijdbaan rond bestaande betonning in de SI opnemen? Uitnodigen voor palaver zodat we de baan aan de wind kunnen aanpassen (want de locatie van de boeien/betonning kunnen we niet aanpassen). Wat doen we met de identifiers. We krijgen deze ondanks de borg vaak niet terug dus is er niet meer voldoende van iedere keur. En is het echt nodig op het start en finish schip?

Is de begroting passend, waar kunnen we op bezuinigen, waar willen of moeten we investeren. Wat doe we met de prijzen? Deze vinden we gelukkig (zoals bij sommige events) niet terug in de vuilnisbak, maar we gokken dat ze niet allemaal op de schoorsteenmantel belanden. Kunnen we alternatieve bekers bedenken die wel duurzaam zijn? En dus weer een groener evenement. Willen we en kunnen we investeren in een digitaal uitslagenbord zodat we een paar bomen kunnen besparen?
We zouden dit jaar graag in aanmerking willen komen voor het certificaat van Clean Regatta van SailorsOfTheSea? Welke maatregelen moeten we dan minimaal nemen en kunnen we daar elk jaar een schepje bovenop doen zodat we een steentje bijdragen aan de natuur waar alle zeilers zo van genieten?

Dit en andere dingen, daar zijn de vrijwilligers van onder andere Holland Regatta Club de winter en het vroege voorjaar mee bezig zodat iedereen kan genieten van een geweldige Van Uden Reco Regatta op 23 en 24 april 2016. We hopen jullie allemaal te zien!

ORC IRC 2H

Nieuwe Nederlandse handleiding ORC

28 maart 2016 - Het Watersportverbond heeft in nauwe samenwerking met de Noordzee Club een nieuwe handleiding ORC gemaakt. In deze handleiding kunnen ORC meetbriefhouders en zeilers nagenoeg al... Lees verder

Dutch Quarter Ton Cup 2016

30 maart 2016 - Vanaf het eind van de jaren ’60 functioneert de ¼ ton klasse als een van de meest succesvolle zeilklassen die er wereldwijd is. Bijna alle beroemde ontwerpers van nu zijn ooit g... Lees verder

>